Muzyka, secesja i niezwykłe historie, czyli kolejna udana wycieczka do Wiednia

W piątek 20 kwietnia licealiści z Kasprowicza po raz kolejny odwiedzili Wiedeń. Uczniowie klas 1 B oraz 2 M wraz z panią Katarzyną Kwiotek oraz panem Krystianem Łyczkiem wczesnym rankiem, bo już o 5.30, ruszyli w podróż do stolicy Austrii.

O 10.00 odwiedziliśmy galerię w barokowym pałacu Belweder, gdzie zobaczyliśmy liczne dzieła sztuki z epoki średniowiecza, baroku, neoklasycyzmu, romantyzmu. Nie zabrakło mieniących się obrazów impresjonistów oraz postimpresjonistów, tajemniczych dzieł symbolistów i ekspresjonistów oraz dzieł  w stylu secesyjnym. Wśród znanych nazwisk można wymienić artystów takich jak Jacques Louis David, Caspar David Friedrich, Vincent van Gogh czy Edvard Munch. Najbardziej zachwycającym i wzbudzającym największe zainteresowanie obrazem okazał się „Pocałunek” secesyjnego wiedeńskiego artysty Gustawa Klimta.

Po lekcji muzealnej, zwiedzaniu imponujących wnętrz pałacu oraz spacerze po ogrodzie, udaliśmy się w dalszą podróż, podziwiając po drodze kościół polski, kościół św. Karola Boromeusza, fontannę Hochstrahlbrunnen, ambasadę francuską, secesyjne pawilony projektu Otto Wagnera przy stacji metra. Nie zabrakło przystanku na pyszne lody i kawę w parku przy Karlsplatz. Naszym następnym punktem była wizyta w Wiener Musikverein – Wiedeńskim Towarzystwie Muzycznym, gdzie w przepięknej Sali Złotej usłyszeliśmy muzykę w wykonaniu wybitnych Filharmoników Wiedeńskich, którzy fenomenalnie wykonali Symfonię c-moll Johannesa Brahmsa.

Po muzycznej uczcie kontynuowaliśmy nasz spacer po Wiedniu, odwiedzając i podziwiając katedrę św. Szczepana, Haas-Haus, kościół św. Piotra, kolumnę morową na ulicy Graben, operę Wien Staatsoper, Hotel Sacher, pałac Albertina, Michaelerplatz, Bramę Szwajcarską, Hofburg. Później spacerowaliśmy po Volksgarten i Ringu, gdzie zobaczyliśmy między innymi imponujące gmachy Parlamentu, Burgtheatru (Teatru Zamkowego), ratusza, bliźniaczych gmachów Muzeum Historii Sztuki i Muzeum Historii Naturalnej. Mimo wspaniałej, słonecznej pogody Wiedeń nocą okazał się równie interesujący – mogliśmy zobaczyć jego inne, nastrojowe oblicze.

Wycieczka do Wiednia była wyjątkową i niezapomnianą lekcja historii, historii sztuki i wiedzy o kulturze, o której nie przeczytamy w szkolnych podręcznikach, ale którą na zawsze zapamiętamy.

Autorką zdjęć jest Julia Mokry.