Wizyta w Lüdenscheid

Projekt: „Wege zur Erinnerung- sind Chancen fur die Zukunft”

Dzięki współpracy Powiatu Raciborskiego z Märkischer Kreis oraz dofinansowaniu przez polsko-niemiecką Współpracę Młodzieży mogliśmy od 04.10 do 08.10. 2019 brać udział w wymianie polsko-niemieckiej w Lüdenscheid. Razem z naszymi rówieśnikami odkrywaliśmy jak blisko nas jest historia II Wojny Światowej.

Z Raciborza wyruszyliśmy autokarem 03 października o godzinie 21.00. Czekała nas długa 10 – godzinna podróż, która  przebiegła bezpiecznie i spokojnie.

Około godziny 8.00 byliśmy już w Ludenscheid, gdzie zameldowaliśmy się w hotelu. Następnie dotarliśmy do Zeppelin-Gymnasium, gdzie zjedliśmy pyszne śniadanie przygotowane przez uczniów tamtejszej szkoły.

Isabel, Amy, Johanna oraz Antonie to nasze nowe koleżanki, z którymi po śniadaniu odwiedziliśmy studio Media4Web Pana Ingo. Zaznajomił on nas z profesjonalnymi kamerami i pokazał nam ich funkcje, tak abyśmy mogli w kolejnych dniach zebrać materiał potrzebny do przygotowania filmu z naszego pobytu. Po tej wizycie, choć zmęczeni podróżą, poszliśmy jeszcze na wspólną  kolację, a następnie wróciliśmy do hotelu, aby się wyspać i nabrać dużo energii na następne dni.

Kolejny dzień spędziliśmy w zamku Wewelsburg. Zdobyliśmy wiele ciekawych informacji na temat II wojny światowej. W dostępnym dla nas archiwum szukaliśmy informacji dotyczących życia wybranej postaci. Wieczorem w ramach integracji  zagraliśmy całą grupą w kręgle.

Trzeci dzień był bardzo intensywny; rozpoczęliśmy go podróżą do Hemer, gdzie mieliśmy okazję zwiedzić obóz Stalag VIa oraz cmentarz, na którym spoczywają jeńcy i przymusowi robotnicy różnych narodowości, m.in. z Polski. Kolejnymi punktami tego dnia było zwiedzenie więzienia (Steinwache) w Dortmundzie, które zrobiło na nas ogromne wrażenie. Następnie udaliśmy się w podróż do Ludenscheid, gdzie zwiedziliśmy cele więźniów (Ge-Denk-Zellen), które również mają bardzo ciekawą historię.

Czwarty dzień spędziliśmy w okręgowym Archiwum w  Altenie, gdzie dowiedzieliśmy jak wszechobecna była propaganda, jak przygotowywano dzieci od najmłodszych lat do II wojny światowej. Po wykładzie wróciliśmy do studia Media4Web, a tam rozpoczęliśmy pracę nad montażem naszego filmu z całego pobytu.

Ostatni dzień pobytu to wizyta w gimnazjum, gdzie zaprezentowaliśmy nasz film uczniom. Po prezentacji filmu oraz po podsumowaniu wymiany mieliśmy czas wolny, który spędziliśmy z naszymi niemieckimi koleżankami w mieście. Wieczorem zjedliśmy kolację ze starostą Märkischer Kreis.

Dni, które spędziliśmy w Niemczech, były bardzo intensywne, ale mimo trudnego tematu, wróciliśmy zadowoleni, pełni nowych doświadczeń oraz wiadomości.