Z Erasmusem + na Malcie

W ostatnim tygodniu wakacji 2019 roku 13-osobowa grupa nauczycieli ZSO Nr 1 odbyła wyjazdowe szkolenie na Malcie. Była to pierwsza w historii szkoły mobilność zagraniczna kadry w celu doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli. Możliwa była dzięki programowi ERASMUS+, do którego szkoła aplikowała z sukcesem rok wcześniej. Po 8 miesiącach kursu doskonalącego język angielski wyjazd pedagogów na Maltę stał się faktem. Szkolenie dla nich organizowała na miejscu doświadczona w tym zakresie firma Smart Solutions Limited.

Czego uczyli się nauczyciele na Malcie? Przede wszystkim wykorzystywania w praktyce szkolnej przydatnych programów i aplikacji. Uczyli się, jak prowadzić blog (WordPress), tworzyć i przeprowadzać quizy edukacyjne (Kahoot), tworzyć i udostępniać prezentacje multimedialne na tzw. wirtualnym płótnie (Prezi), tworzyć niewielkie animacje poklatkowe ze zdjęć, tworzyć projekty graficzne (banery, plakaty, zaproszenia, dokumenty i inne) przy pomocy internetowego narzędzia o nazwie Canva, budować miniwykłady (Photo Story) z wykorzystaniem tekstu, dźwięku i obrazu.

Tak, nauczyciele przede wszystkim tworzyli! Oprócz tego oswajali się z narzędziami, jakie dają dziś edukacji technologie ery cyfrowej. Codziennie, od 9:00 do 14:00, nie rozstawali się z komputerami wyposażonymi w szybkie łącza internetowe. Dla każdego ze szkolonych nauczycieli nadzwyczaj wartościowe okazało się doświadczenie bycia uczniem, który nie zawsze nadąża, rozumie i wie. Bezcenne okazały się cierpliwość i niewzruszony spokój maltańskich instruktorów. Jeden z nich dostał po swoich zajęciach od polskich belfrów owację na stojąco. Raciborscy nauczyciele docenili także nadzwyczajną wartość współpracy w grupie, gdyż duża część warsztatów zakładała pracę zespołową.

Nie mniej ważne okazały się popołudniowe spotkania z maltańską kulturą i przyrodą. Uczestnicy mobilności chętnie korzystali z turystycznych atrakcji, z których słynie Malta. Dzięki znakomicie rozwiązanej komunikacji publicznej (na tygodniowym bilecie za 21 euro) eksplorowali najróżniejsze części wyspy, np.: kolorową rybacką wioskę Marsaxlokk, ogrody Palazzo Parisio w Naxxar czy Birgu z jego joannickimi zabytkami w Wielkim Porcie. Zaledwie 25-minutowy rejs wygodnym promem pozwolił cieszyć się plażami i winnicami wyspy Gozo czy jeszcze bliższej- Comino.

Całą grupą raciborscy nauczyciele z ZSO Nr 1 zwiedzili wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO stanowisko archeologiczne Hagar Qim na południowo-zachodnim krańcu wyspy. Obejrzeli pozostałości megalitycznej świątyni zbudowanej z potężnych bloków piaskowca oraz świetny film o tym, w jaki sposób budowla powstała i do czego służyła, a następnie do późnych godzin wieczornych spacerowali ulicami kamiennego Miasta Ciszy (Mdina). Innym razem cała grupa wybrała się w rejs łodziami do Błękitnej Groty (Blue Grotto), a następnie do Valletty, aby, między innymi, podziwiać słynną barokową konkatedrę św. Jana z arcydziełem pędzla Caravaggio pt. „Ścięcie św. Jana Chrzciciela”. Wieczór w stolicy Malty zakończył się kolacją, którą właściciel restauracji pozwolił grupie z Polski przygotować własnoręcznie. Co to było? Maltija , która przypomina pizzę, ale w żadnym razie nie wolno o tym mówić przy Maltańczykach, gdyż bardzo wtedy protestują. Kulinaria na Malcie to zresztą osobny i obszerny temat. Dość powiedzieć, że specjalnością są tu pastizzi (paszteciki z ciasta francuskiego, np. z ricottą lub szpinakiem), fenek (królik) czy gulasz z ośmiornicy. Na śródziemnomorski upał skuteczny jest schłodzony napój gazowany Kinnie [wym. kini], zrobiony z gorzkich pomarańczy i specjalnej mieszanki ziół, zwykle podawany z lodem i plasterkiem cytryny.  Na kuchnię lokalną – co zrozumiałe, gdy spojrzeć na mapę – duży wpływ ma z jednej strony – Sycylia, a z drugiej – północna Afryka.

Tydzień na Malcie przyniósł mnóstwo wrażeń. W zgodnej opinii nauczycieli Malta była i jest znakomitym miejscem do nauki i rekreacji. Mieszkańcy wyspy są przywiązani do tradycji, ale też bardzo życzliwi i otwarci na kontakty z przyjezdnymi. Tworzą przyjazną, bezpieczną atmosferę do pracy i wypoczynku.

Co po mobilności? Nauczyciele przekażą teraz swoje umiejętności koleżankom i kolegom z pracy. Zorganizują konferencję poświęconą dzieleniu się wiedzą i spopularyzują europejskie idee Erasmusa. A potem swoje umiejętności stopniowo przeniosą na swoje lekcje, do klas, tak aby korzyść z Malty wyniósł każdy uczeń naszej szkoły.

Archiwa
%d bloggers like this: