Regulamin – rekrutacja do Liceum Sztuk Plastycznych

REGULAMIN REKRUTACJI UCZNIÓW
– ABSOLWENTÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ

DO KLASY PIERWSZEJ

LICEUM SZTUK PLASTYCZNYCH
w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Racibórz

NA ROK SZKOLNY 2025/2026

Rekrutacja do klasy pierwszej Liceum Sztuk Plastycznych prowadzona jest zgodnie z zasadami określonymi w: 

 

  1. Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do klasy pierwszej pięcioletniego Liceum Sztuk Plastycznych w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Raciborzu (zwanego dalej szkołą) jest nieprzekroczenie 17 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
  2. Do szkoły mogą być przyjmowani kandydaci, którzy uzyskali pozytywny wynik postępowania rekrutacyjnego.
  3. Spotkanie z kandydatami i ich rodzicami odbędzie się 02 czerwca 2025 r. o godz. 17.00 w auli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Raciborzu. 
  4. Liceum Sztuk Plastycznych nie jest objęte systemem rekrutacji elektronicznej, a dokumenty związane z przyjęciem do szkoły kandydat składa w sekretariacie szkoły.
  5. Na rok szkolny 2025/2026 kandydatom proponowane są dwie specjalności: 
    1. techniki graficzne (specjalizacja – projektowanie graficzne), 
    2. fotografia i film (specjalizacja – fotografia artystyczna). 
  6. W klasie pierwszej przewidziane są miejsca dla maksymalnie 24 osób (specjalność – techniki graficzne – 12 osób, specjalność – fotografia i film – 12 osób). 
  7. O przydziale kandydatów na poszczególne specjalności decydują:
    1. ich preferencje, 
    2. liczba punktów uzyskanych na sprawdzianie uzdolnień kierunkowych (pierwszeństwo w wyborze specjalności ma zawsze kandydat, który uzyskał większą liczbę punktów).
  8. Kandydaci albo rodzice (prawni opiekunowie) kandydata ubiegającego się o przyjęcie do szkoły składają od 12 maja do 03 czerwca 2025 r. do godz. 15.00 w sekretariacie ZSO nr 1 w Raciborzu następujące dokumenty:
    1. wniosek (do pobrania tutaj),
    2. zaświadczenie o uczęszczaniu do klasy ósmej szkoły podstawowej,  
    3. zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w szkole, wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
  9. Po zakończeniu rekrutacji i ogłoszeniu listy uczniów przyjętych do klasy pierwszej należy dostarczyć pozostałe dokumenty, w tym: 
    1. wyciąg z aktu urodzenia (kserokopia), 
    2. aktualną fotografię (format legitymacyjny), 
    3. kartę zdrowia, którą należy dostarczyć we wrześniu pielęgniarce szkolnej.
  10. Kwalifikacja kandydatów do szkoły odbywa się na podstawie sprawdzianu uzdolnień kierunkowych. Do sprawdzianu dopuszczeni są kandydaci, którzy do wniosku o przyjęcie do szkoły dołączyli zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w szkole.
  11. Sprawdzian uzdolnień kierunkowych dla kandydatów przeprowadzony zostanie w dniu 10 czerwca 2025 r. o godz. 8.00 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Raciborzu przy ul. Kasprowicza 11. Drugi termin sprawdzianu (w przypadku, gdy kandydat z usprawiedliwionych powodów nie mógł przystąpić w terminie głównym) jest wyznaczony na 17 czerwca 2025 r. godz. 8.00.
  12. W celu przeprowadzenia sprawdzianu dyrektor powołuje spośród nauczycieli szkoły komisję do przeprowadzenia sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, zwaną dalej “komisją” i wyznacza jej przewodniczącego.
  13. W przypadkach uzasadnionych liczbą kandydatów do przeprowadzenia sprawdzianu uzdolnień kierunkowych przewodniczący komisji może powołać spośród członków komisji, o której mowa w pkt. 12, zespoły kwalifikacyjne liczące co najmniej 3 osoby.
  14. Sprawdzian uzdolnień kierunkowych, za który można uzyskać maksymalnie 40 punktów, obejmuje:
    • część praktyczną z:
      • rysunku (skala ocen od 0 do 10 punktów), 
      • malarstwa (skala ocen od 0 do 10 punktów), 
      • kompozycji przestrzennej (skala ocen od 0 do 10 punktów);
    • część ustną ze znajomości zagadnień związanych z różnymi dziedzinami sztuk plastycznych w zakresie objętym podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej dla przedmiotu plastyka, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Prawo oświatowe (skala ocen od 0 do 10 punktów). 
  15. W części praktycznej sprawdzianu uzdolnień kierunkowych kandydat wykonuje pracę w zakresie:
    1. rysunku: studium martwej natury, technika – ołówek, format A3;
    2. malarstwa: studium martwej natury, technika – farba akrylowa, format A3;
    3. kompozycji przestrzennej: rzeźba lub płaskorzeźba z wyobraźni; technika – modelowanie w plastelinie.
  16. Każda z trzech części sprawdzianu praktycznego trwa 90 minut. Pomiędzy nimi planowana jest 15-minutowa przerwa.
  17. Część ustna sprawdzianu uzdolnień kierunkowych obejmuje zagadnienia z podstawy programowej realizowanej w  szkole podstawowej na przedmiocie plastyka.
  18. Podczas części ustnej sprawdzianu kandydat ma możliwość zaprezentowania własnego portfolio.
  19. Kandydat zgłasza się na sprawdzian z ważną legitymacją szkolną (lub innym dokumentem stwierdzającym tożsamość) oraz materiałami plastycznymi takimi jak: plastelina (blok plastelinowy 0,5 kg), narzędzie do modelowania w plastelinie, 4 kartki z bloku technicznego (format A3), ołówki, pędzle różnej grubości, farby akrylowe (ewentualnie: naczynie na wodę, szpachla).
  20. Z przebiegu sprawdzianu komisja sporządza protokół, który zawiera listę kandydatów oraz uzyskane przez nich w poszczególnych częściach egzaminu punkty.
  21. Protokół, o którym mowa w pkt. 20, przechowywany jest w szkole przez okres pełnego cyklu kształcenia. Prace  kandydatów z danego roku przechowywane są do końca września bieżącego roku.
  22. 18 czerwca 2025 roku podanie do wiadomości listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu uzdolnień kierunkowych.
  23. Kandydaci z pozytywnym wynikiem sprawdzianu uzdolnień kierunkowych dostarczają najpóźniej do dnia 14 lipca 2025 roku do godz. 15.00 świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty.
  24. Listę kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych ogłasza przewodniczący komisji 17 lipca 2025 roku.
  25. Od 17 lipca do 22 lipca 2025 r. do godz. 15.00 kandydaci potwierdzają wolę przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone wcześniej.
  26. Szczegółowe informacje dotyczące uzyskanej przez kandydata punktacji ze względu na ochronę danych osobowych, można uzyskać osobiście w sekretariacie szkoły po ogłoszeniu listy, o której mowa w pkt. 22.
  27. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego (po dostarczeniu świadectw i zaświadczeń o wynikach egzaminu ósmoklasisty) lub jeżeli po zakończeniu tego etapu szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria  (kryteria te mają jednakową wartość):
    • wielodzietność rodziny kandydata;
    • niepełnosprawność kandydata;
    • niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
    • niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
    • niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
    • samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
    • objęcie kandydata pieczą zastępczą.
  28. Listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do Liceum Sztuk Plastycznych ogłasza przewodniczący komisji 23 lipca 2025 roku do godz. 14.00.
  29. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor przeprowadza postępowanie uzupełniające, które powinno zakończyć się do 14 sierpnia 2025 r. (wniosek o przyjęcie w rekrutacji uzupełniającej do pobrania tutaj).
  30. Egzamin wstępny w postępowaniu uzupełniającym odbędzie się 05 sierpnia 2025 r. o godz. 8.00.

Racibórz, 26 lutego 2025 r.

 


Najnowsze artykuły