Zielona Pracownia: współpraca, eksperymenty, edukacja

 

Wierząc w wartość dialogu i wymiany myśli, młodzież klas realizujących program nauczania z fizyki, chemii, biologii  i geografii na poziomie rozszerzonym wzięła udział w dwudniowym (29.05. i 4.06.) Sympozjum Biologów z udziałem pani Beaty Wysoczyńskiej-Skroban, pracownika Akademii Nauk Stosowanych, oraz studentów tej uczelni, Karoliny Czop i Edwarda Wnukowskiego.

Kluczowym celem tego spotkania, zorganizowanego z inicjatywy Anny Strojny, Elwiry Sekuły i Urszuli Majewskiej, było ukazanie możliwości Zielonej Pracowni, stopniowo zmieniającej swój status quo.

W zamyśle projekt pracowni, sfinansowanej z budżetu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Starostwa Powiatowego, wymagał rewizji tradycyjnego podejścia do przestrzeni edukacyjnej, szczególnie pod kątem jej funkcjonalności. W aranżacji założono jej otwarty charakter, od działalności badawczej, przez wykorzystanie nowoczesnych mediów, aktywność artystyczną, po prowadzenie warsztatów i konferencji.

Temat prelekcji koncentrował się na edukacji prozdrowotnej pod hasłem “Jesteś tym, co jesz”, doskonale wpisując się zarówno formą, jak i treścią w główne założenia projektu „Zielona Pracownia”, zwłaszcza w zakresie wykorzystania jej różnorodnych aspektów na rzecz zdrowego rozwoju.

Możliwości konferencyjne

Pracownia idealnie sprawdziła się podczas seminarium, pozwalając na szybką reorganizację przestrzeni i dostosowanie jej do nieco innej niż na co dzień formy i metody pracy.

W świetle codziennej działalności edukacyjnej wartość poznawcza wykładu miała szczególne znaczenie, ponieważ pozwalała uczniom eksplorować jego treść w ramach wszystkich nauk przyrodniczych.

Pani Beata Wysoczyńska-Skroban, przedstawiając zagadnienia z zakresu zdrowia i prawidłowego odżywiania, szczególną uwagę poświęciła błędnym nawykom żywieniowym prowadzącym do otyłości. Omówiła, w jaki sposób właściwie skomponować dietę i obliczyć wskaźnik masy ciała (BMI), traktując odpowiednio zbilansowaną dietę, bogatą w witaminy, jako przynoszącą nie tylko korzyści zdrowotne, ale również społeczne i ekonomiczne.

Możliwości badawcze

W strefie laboratoryjnej pracowni, doposażonej w mikroskopy, odczynniki oraz materiały chemiczne i biologiczne, młodzież wkracza do świata nauki, przeprowadzając eksperymenty związane z programem „EkoJedynka”, realizowanym w ramach projektu „Zielona Pracownia”. Szczególną uwagę poświęcając ocenie wpływu kombinacji światła, nawożenia i nawadniania na rozwój oraz wzrost roślin, począwszy od początkowych faz wegetatywnych aż po moment kwitnienia.

 

Bardzo istotną i ważną rolę w ukazaniu praktycznych możliwości pracowni odegrali studenci ANS, którzy dzieląc się swoimi doświadczeniami, osiągnięciami oraz pomysłami z różnych obszarów nauki, zarażali uczniów swoimi pomysłami i entuzjazmem. Zachęcali także młodzież z klasy biologiczno-medycznej do studiowania w ANS pod hasłem “W służbie drugiemu człowiekowi”.

 

Możliwości artystyczne

Pracownia jest również miejscem, gdzie artyści z obu szkół (Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Sztuk Plastycznych) – malarze, fotografowie i rysownicy – realizują swoje projekty artystyczne, eksperymentując z różnymi technikami i materiałami.

Struktury makro w technikach rysunkowych i malarskich

 

Młodzi twórcy materializują świat przyrody, dokumentując zmieniające się etapy życia roślin w formie barwnych zdjęć bądź rysunków, przy okazji, odkrywając sekret wpływu różnych barw światła, związanych zarówno ze światłem naturalnym, jak i sztucznym, stopniem zachmurzenia, porą dnia czy roku, na percepcję i formę roślin.

W pracowni istnieje wydzielona przestrzeń ekspozycyjna, prezentująca uczniowskie prace i stanowiąca wyraz inspiracji (nie)widzialnym światem.

Możliwości edukacyjne

Dzięki odpowiedniemu wyposażeniu sali w nowoczesną infrastrukturę dydaktyczną, uczniowie mogą nie tylko dostrzegać problemy w ich złożonym kontekście, ale również wszechstronnie je rozpatrywać.

Możliwości multimedialne

Pani Beata Wysoczyńska-Skroban zwróciła uwagę na kluczową rolę edukacji przyrodniczej, podkreślając, że oprócz posiadanej wiedzy istotna jest jej integracja z wiedzą praktyczną. Podczas spotkania, korzystając z najnowocześniejszych narzędzi, popierała prezentowane treści odpowiednimi przykładami, które stanowiły praktyczną ilustrację wiedzy teoretycznej. Ukazała, w jaki sposób należy mówić o nauce, aby zainteresować, jak pokazać, aby zapamiętać,  oraz w jaki sposób zaangażować, aby zrozumieć i nauczyć.

Niezależnie od tego, czy są to aktualni uczniowie naszej szkoły, poszukujący możliwości rozwoju swoich zainteresowań przyrodniczych, czy dopiero rozpoczynający przygodę w tej dziedzinie, pracownia jest miejscem, które stanowi solidną platformę inspirującą do zdobywania wiedzy i odkrywania własnych pasji. Jednakże bez odpowiednich założeń funkcjonalnych i merytorycznych, nie byłoby to możliwe, podobnie jak bez współpracy z ośrodkiem akademickim, którego zaangażowanie w  popularyzowanie wiedzy stanowi ważny element jego działalności, a misja edukacyjna jest nakierowana również na uczniów szkół średnich.

U.Majewska

Wybierz kategorię

%d bloggers like this: