Postawić wydawnictwo na nogi

Czy z przedpotopowego wydawnictwa można stworzyć nowoczesną markę wydawniczą, dostosowaną do realiów XXI wieku? Można! W piątek 18.09.20 r. udowodnił to na spotkaniu z licealistami redaktor naczelny wydawnictwa Marpress Fabian Cieślik, absolwent I LO. Jubileuszowy wykład pt. „Rebranding marki wydawniczej” był kolejnym wydarzeniem z cyklu spotkań z absolwentami raciborskiej szkoły pod hasłem „Jestem z Kasprowicza”.

Redaktor Fabian Cieślik poprzedził wykład wspomnieniami ze szkoły-jubilatki. Okazało się, że  ciepło wspomina czas spędzony w ”Kasprowiczu”. Ze szkolnymi kolegami po dziś dzień utrzymuje stały kontakt. Z dużym sentymentem mówił o śpiewaniu w chórze profesora Piotra Libery, koncertach i wyjazdach zagranicznych, o  niezapomnianych nauczycielach i tęsknocie za Śląskiem. Po ukończeniu liceum Fabian Cieślik studiował ochronę środowiska na Politechnice Wrocławskiej, a potem pracował w kilku firmach. Porzucił jednak korporację, gdyż przyjął zaproszenie założycieli gdańskiej oficyny wydawniczej Marpress do jej odświeżenia i prowadzenia.

Przed młodym Ślązakiem stanęło niełatwe zadanie – musiał bowiem z wydawnictwa, które adresowało swą ofertę do niszowego grona odbiorców literatury marynistycznej, stworzyć bardziej rozpoznawalną markę, mającą rację bytu w realiach XXI wieku. Podczas wykładu zobrazował drogę, jaką przeszła jego firma, by to osiągnąć. Zespół podążał za wskazówkami specjalistów ds. marketingu. Wspólnie stworzył nową strategię rozwoju firmy. Odświeżył logo, nawiązał współpracę z nowymi autorami i projektantami. Pracownicy Marpressu stali się bardziej świadomi funkcjonowania swojego wydawnictwa oraz celów, które chcą zrealizować w przyszłości. Prelegent podkreślał, że kluczem do odnowy wydawnictwa było połączenie potencjału pracowników starszej i młodszej generacji.

Obecnie ogromną rolę w umocnieniu marki odgrywają social media oraz uczestnictwo w tematycznych festiwalach, pozwalających na nawiązanie współpracy, promowanie marki i dystrybucję. Od początku istnienia Marpress wypuścił ponad 500 pozycji w ponadmilionowym nakładzie. Rocznie  oficyna wydaje ok. 20 nowych tytułów dla dorosłych i dzieci. Są to zarówno książki naukowe, beletrystyka, jak i bajki dla najmłodszych. Wśród nich m.in.: „Psychopomp” Agathy Rae, „Złota wyspa” Einara Kárasona, „Kraboszki” Barbary Piórkowskiej czy „Bajki z dna Bałtyku” Agaty Półtorak.

Po wykładzie redaktor Cieślik odpowiadał na liczne pytania publiczności, która była zainteresowana procesem wydawania książek, rozwojem czytelnictwa w Polsce, a także bieżącą ofertą wydawnictwa. Niebawem kolejne wykłady z okazji 75-lecia I LO w Raciborzu.

Joanna Brzenczka
Bogda Jankowska

zdj. Patryk Tymoszewski

Katarzyna

Share
Published by
Katarzyna

Recent Posts

Egzamin DSD I w naszym liceum

W dniu 12 marca 2025 roku odbyła się pierwsza część egzaminu językowego Deutsches Sprachdiplom I…

12 marca 2025

Śladami Cezarego Baryki

W dniu 11 marca 2025 roku uczniowie klasy 3J wcielili się w rolę detektywów literackich…

12 marca 2025

Wizyta Koła Naukowego „HR-owców” z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach

7 marca nasze liceum miało przyjemność gościć członkinie Koła Naukowego „HR-owców” z Uniwersytetu Ekonomicznego w…

10 marca 2025

Zapraszamy na kolejne warsztaty dla kandydatów do Liceum Sztuk Plastycznych

Serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie - zajęcia warsztatowe z malarstwa - w ramach kursu przygotowawczego…

4 marca 2025

Zimowa sesja DELF

W sobotę 1.03.2025 r. w Centrum Egzaminacyjnym w Zabrzu odbyła się już kolejna sesja DELF…

2 marca 2025

Wywiad z Martą Plurą

 

22 lutego 2025