Postawić wydawnictwo na nogi

Czy z przedpotopowego wydawnictwa można stworzyć nowoczesną markę wydawniczą, dostosowaną do realiów XXI wieku? Można! W piątek 18.09.20 r. udowodnił to na spotkaniu z licealistami redaktor naczelny wydawnictwa Marpress Fabian Cieślik, absolwent I LO. Jubileuszowy wykład pt. „Rebranding marki wydawniczej” był kolejnym wydarzeniem z cyklu spotkań z absolwentami raciborskiej szkoły pod hasłem „Jestem z Kasprowicza”.

Redaktor Fabian Cieślik poprzedził wykład wspomnieniami ze szkoły-jubilatki. Okazało się, że  ciepło wspomina czas spędzony w ”Kasprowiczu”. Ze szkolnymi kolegami po dziś dzień utrzymuje stały kontakt. Z dużym sentymentem mówił o śpiewaniu w chórze profesora Piotra Libery, koncertach i wyjazdach zagranicznych, o  niezapomnianych nauczycielach i tęsknocie za Śląskiem. Po ukończeniu liceum Fabian Cieślik studiował ochronę środowiska na Politechnice Wrocławskiej, a potem pracował w kilku firmach. Porzucił jednak korporację, gdyż przyjął zaproszenie założycieli gdańskiej oficyny wydawniczej Marpress do jej odświeżenia i prowadzenia.

Przed młodym Ślązakiem stanęło niełatwe zadanie – musiał bowiem z wydawnictwa, które adresowało swą ofertę do niszowego grona odbiorców literatury marynistycznej, stworzyć bardziej rozpoznawalną markę, mającą rację bytu w realiach XXI wieku. Podczas wykładu zobrazował drogę, jaką przeszła jego firma, by to osiągnąć. Zespół podążał za wskazówkami specjalistów ds. marketingu. Wspólnie stworzył nową strategię rozwoju firmy. Odświeżył logo, nawiązał współpracę z nowymi autorami i projektantami. Pracownicy Marpressu stali się bardziej świadomi funkcjonowania swojego wydawnictwa oraz celów, które chcą zrealizować w przyszłości. Prelegent podkreślał, że kluczem do odnowy wydawnictwa było połączenie potencjału pracowników starszej i młodszej generacji.

Obecnie ogromną rolę w umocnieniu marki odgrywają social media oraz uczestnictwo w tematycznych festiwalach, pozwalających na nawiązanie współpracy, promowanie marki i dystrybucję. Od początku istnienia Marpress wypuścił ponad 500 pozycji w ponadmilionowym nakładzie. Rocznie  oficyna wydaje ok. 20 nowych tytułów dla dorosłych i dzieci. Są to zarówno książki naukowe, beletrystyka, jak i bajki dla najmłodszych. Wśród nich m.in.: „Psychopomp” Agathy Rae, „Złota wyspa” Einara Kárasona, „Kraboszki” Barbary Piórkowskiej czy „Bajki z dna Bałtyku” Agaty Półtorak.

Po wykładzie redaktor Cieślik odpowiadał na liczne pytania publiczności, która była zainteresowana procesem wydawania książek, rozwojem czytelnictwa w Polsce, a także bieżącą ofertą wydawnictwa. Niebawem kolejne wykłady z okazji 75-lecia I LO w Raciborzu.

Joanna Brzenczka

Bogda Jankowska

zdj. Patryk Tymoszewski

Katarzyna

Recent Posts

Kurs dramy w Dublinie

W dniach 1-6 lipca 2024 r. w Dublinie pani Agnieszka Bedrunka-Ignac, nauczyciel języka angielskiego w…

22 godziny ago

Komunikat dla kandydatów

WAŻNE - ZDJĘCIE DO LEGITYMACJI! Do 18 lipca 2024 r. do szkoły należy dostarczyć podpisane…

4 dni ago

Odbiór świadectw dojrzałości

Drodzy Maturzyści! We wtorek 9 lipca 2024 o godz. 11.30 w sali nr 2 będziecie…

2 tygodnie ago

Druga odsłona wystawy “Dyplomy 2024”

24 czerwca w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Raciborzu otwarto drugą z czterech wystaw…

3 tygodnie ago

Uroczyste zakończenie roku szkolnego

21.06.2024 r. nadszedł czas, aby zakończyć rok szkolny oraz podsumować sukcesy naukowe uczniów nagrodzone świadectwem…

4 tygodnie ago

Refleksje po ogólnopolskim Konkursie Logicznym

13 czerwca 2024 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim im. Jana Pawła II w Lublinie miał…

4 tygodnie ago