ZASADY PRACY ZDALNEJ W ZSO NR 1 OD 27.04.2020 r.
- Zajęcia są prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z planem lekcji na dany dzień. Zajęcia mogą odbywać się w innych godzinach, niż wynika to z planu, ustalonych przez nauczyciela, o czym należy poinformować uczniów.
- Podstawową formą komunikacji pomiędzy szkołą, nauczycielami przedmiotu, wychowawcą a uczniami, opiekunami prawnymi są: dziennik elektroniczny, Classroom, kontakt mailowy (przechowujemy wysłane i otrzymane maile). Jeżeli nauczyciel stosuje inną formę kontaktu zdalnego będzie musiał prowadzić rejestr wysłanych materiałów i rozmów na platformie Classroom.
- Podstawową formą komunikacji pomiędzy dyrekcją szkoły a nauczycielem są: dziennik elektroniczny, Classroom, kontakt mailowy, a także inne dostępne narzędzia komunikacji zdalnej.
- Uczeń zobowiązany jest do codziennego (w dni pracy szkoły) logowania i sprawdzania wiadomości w komunikatorze (e-dziennik i Classroom) oraz pobieranie z nich materiałów przesłanych przez nauczyciela.
- W ramach zdalnego nauczania, uczeń ma obowiązek:
- uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych poprzez odczytanie wiadomości i opracowań lekcji wysłanych przez nauczyciela przedmiotu, a podczas lekcji prowadzonej online uczestnictwa w niej w czasie rzeczywistym (brak takiej możliwości należy wyjaśnić/usprawiedliwić),
- systematycznego utrwalania wiedzy i umiejętności w zakresie wskazanym przez nauczyciela danego przedmiotu.
- Nauczyciel tworzy lekcję w e-dzienniku: wpisuje temat, frekwencję (ns), zapowiedziane sprawdziany, prace klasowe i kartkówki.
- Nauczyciel udostępnia materiały i zadania na Classroom; nie ma potrzeby wysyłania informacji przez e-dziennik.
- Zdalne nauczanie nie może polegać tylko i wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.
- Uczeń ma prawo skorzystać z konsultacji, porad i wskazówek nauczyciela do wykonania zadania w formach i czasie określonych wcześniej przez nauczyciela.
- System oceniania i informowania o postępach w nauce pozostaje niezmienny.
- Treści przekazywane w ramach pracy zdalnej mogą służyć odbiorcom wyłącznie na użytek prywatny, ściśle w celach określonych przez nadawcę. Zasadą jest wykorzystanie treści w celach edukacyjnych, chyba że nauczyciel jasno zdefiniuje inne przypadki pola eksploatacji. Wszystkie przypadki naruszania praw autorskich, o których mowa w Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, skutkować będą odpowiedzialnością wynikającą z przepisów ustawy, przede wszystkim w zakresie przywłaszczenia praw autorskich, nielegalne rozpowszechniania i zwielokrotniania.
- Kontakt nauczycieli z rodzicami odbywa się za pomocą środków do komunikacji zdalnej, a sposób kontaktu i poruszany temat powinien zostać odnotowany w zakładce – kontakty z rodzicami w e-dzienniku.
- Ocenianie bieżącej pracy ucznia dokonuje się na podstawie realizowanych w trakcie nauczania zadań. Sprawdziany, testy, prace klasowe, kartkówki odbywają się na platformie Classroom. Nauczyciel zlecający zadanie do wykonania wyznacza termin jego realizacji. W przypadku sprawdzianu wiadomości i umiejętności z danego przedmiotu, nauczyciel określa zakres wymaganych wiadomości i umiejętności, o czym informuje ucznia drogą elektroniczną.
- Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej.
- W przypadku, gdy uczeń nie odczytuje przesłanych przez nauczyciela informacji, nauczyciel ma obowiązek poinformować o tym zdarzeniu opiekunów prawnych. W przypadku nierozwiązania problemu, nauczyciel informuje wychowawcę klasy i pedagoga. Wychowawca ma obowiązek skontaktowania się z uczniem i rodzicem w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Fakt ten odnotowuje w dzienniku elektronicznym (zakładka: kontakty z rodzicami). W przypadku ucznia pełnoletniego informacje o kontakcie z uczniem wpisujemy w kartotece ucznia/uwagi. Wychowawca informuje o tym zdarzeniu pedagoga i dyrektora szkoły.
- Uczeń nie ma prawa odmówić poddania się weryfikacji wiedzy, w trybie wskazanym przez nauczyciela. Nieprzystąpienie do takiej weryfikacji, skutkuje niezaliczeniem partii materiału, do czasu jego zaliczenia przez ucznia.
- Uczeń ma możliwość przystąpienia do egzamin klasyfikacyjnego lub poprawkowego zgodnie ze Statutem Szkoły.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu. Wszystkie takie sytuacje będą rozwiązywane indywidualnie.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Ocenianiu podlega wyłącznie merytoryczny poziom wiedzy ucznia.
- Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują czas i warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
- Korzystanie przez ucznia z prac innych osób (bez podania źródeł) – plagiat lub w inny sposób naruszający prawa autorskie, skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości poprawy. Ten sam sposób oceny stosuje się przy korzystaniu przez ucznia z nieuprawnionych pomocy dydaktycznych lub pomocy osób trzecich.
- Uczeń ma prawo wnioskować o wydłużenie terminu obowiązku wykonania pracy w przypadku choroby, problemów technicznych lub innych problemów niezależnych od ucznia, o czym wcześniej informuje nauczyciela przedmiotu.
- Uczeń ma prawo, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem, poprawić ocenę niedostateczną za brak wykonanego zadania w terminie.
- Uczeń otrzymuje oceny zgodnie z zapisami w Statucie Szkoły.
- W przypadku zdalnego nauczania ocenie zachowania podlega:
- systematyczność i sumienność wywiązywania się z zadań,
- uczciwość w wykonywaniu zadań (nie dopuszcza się prac skopiowanych z Internetu lub prac pisanych niesamodzielnie).
- Ocena końcowa zachowania może ulec obniżeniu, w przypadku naruszenia zasad opisanych w pkt.22.
- Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w Statucie Szkoły.
- O zagrożeniach oceną niedostateczną lub nieklasyfikowaniu ucznia, nauczyciel informuje ucznia i rodzica w terminie określonym w Statucie Szkoły, wpisując informację w e‑dzienniku.
- Pedagog/psycholog szkolny jest dostępny dla uczniów i rodziców. Harmonogram pracy pedagoga/psychologa opublikowany jest na stronie internetowej szkoły.
- Jest możliwość korzystania z biblioteki szkolnej po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się.