W dniach 17-23.10.2021 r. miała miejsce druga z czterech mobilności młodzieży naszej szkoły w ramach projektu “Renforcer le bien-être des élèves” realizowanego w programie Erasmus+. Tym razem miejscem spotkania szkół z Francji, Turcji i Polski było rumuńskie miasto Târgu Jiu.

Celem spotkania było podjęcie kolejnych kroków wspierających rozwój duchowy i fizyczny młodzieży, szczególnie teraz w dobie pandemii, często zagubionej, pozbawionej prawdziwych relacji społecznych i motywacji do działania. Organizując spotkanie w Rumunii postawiliśmy na integrację rówieśniczą, komunikację w językach angielskim i francuskim, odkrywanie folkloru oraz odrobinę aktywności fizycznej.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o naszej wyprawie do kraju Draculi, przeczytajcie zapiski z podróży przygotowane przez uczestników mobilności. Być może one zachęcą Was do udziału w kolejnych naszych podróżach przygotowywanych na wiosnę 2022 r.

niedziela 17.10
Wyruszyliśmy rano z Raciborza na lotnisko do Katowic. Dla wielu z nas była to pierwsza w życiu podróż samolotem. Później jeszcze długa droga serpentynami Karpat do Târgu Jiu, gdzie czekało na nas bardzo ciepłe przywitanie rumuńskich rodzin i ciepła kolacja.
poniedziałek 18.10
Pierwszy oficjalny dzień naszego projektu rozpoczęliśmy od spotkania w teatrze miejskim. Tam nastąpiła prezentacja każdego z krajów biorących udział w mobilności. O naszej szkole mówili Grzegorz i Julia. Poranek spędziliśmy na zajęciach poświęconych rumuńskiej bohaterce miasta Târgu Jiu, popołudniu wzięliśmy udział w konferencji  z lekarzem – Bogdanem Neguleasa. Tematem spotkania była rozmowa na temat zdrowia psychicznego i fizycznego. Wieczorem mieliśmy czas na lepsze poznanie z partnerami, spacer po mieście czy degustację rumuńskiej kuchni.
wtorek 19.10
Dzień rozpoczęliśmy od realizacji plakatów dotyczących przemocy w szkole. Pracując w mieszanych grupach wielojęzycznych byliśmy zmuszeni poszukiwać pomysłów w języku angielskim. Popołudnie spędziliśmy w skansenie wsi rumuńskiej w Curtisoara. Była to nie tylko podróż w czasie do epoki, gdy domy budowano z drewna, ale przede wszystkim słoneczne popołudnie spędzone na wspólnych zabawach, rozmowach i integracji.
środa 20.10
W środę nasze zajęcia odbywały się poza miastem. Naszym pierwszym celem był kolorowy las – projekt jednego z lokalnych artystów walczących o zaprzestanie nadmiernej wycinki lasów amazońskich. Następnie dotarliśmy w góry, gdzie mieliśmy okazję zwiedzić Cave des Femmes, krasową grotę, która w trakcie wojny służyła kobietom i dzieciom za miejsce schronienia. Popołudnie spędziliśmy w domu artystki Daciany Ungureanu, znanej z pięknych haftowanych ubrań oraz uczyliśmy się tradycyjnych tańców rumuńskich.
czwartek 21.10
Ostatni dzień pobytu poświęciliśmy na pracę w grupach. Wspólnie zastanawialiśmy jakie nałogi są dziś głównym zagrożeniem dla nas oraz jak się przed nimi chronić. Najlepszą pracę wykonała ekipa naszej Emilii. Projekt zakończyliśmy wspólnym obiadem, tańcami i tortem.
piątek 22.10
Wcześnie rano wyjechaliśmy autokarem wraz z grupą turecką do Bukaresztu. Czekało nas jeszcze zwiedzanie stolicy Rumunii. Byliśmy ciekawi tego miasta ze względu na jego przeszłość. Zobaczyliśmy olbrzymie miasto, pełne architektonicznego chaosu: od pięknych cerkwi do nieciekawych, a nawet niebezpiecznych bloków z betonowej płyty, olbrzymie pałace wybudowane podczas rządów komunistycznych i maluteńkie, bardzo zaniedbane domki zamieszkiwane przez Gypsies. Urzekły nas zielone tereny parków, przyjazne dzieciom place zabaw, tereny sportowe dla wszystkich, sprawne metro, a przede wszystkim ludzie – ciepli, otwarci, chętni do rozmowy.
sobota 23.10
Ostatni dzień wspólnej podróży był świetną okazją do podsumowania, wymiany spostrzeżeń, próby siły przy noszeniu ciężkich bagaży, dzielenia się zdjęciami oraz rumuńskimi covrigi.
dav
Małgorzata

Published by
Tags: Erasmus

Recent Posts

Kurs dramy w Dublinie

W dniach 1-6 lipca 2024 r. w Dublinie pani Agnieszka Bedrunka-Ignac, nauczyciel języka angielskiego w…

24 godziny ago

Komunikat dla kandydatów

WAŻNE - ZDJĘCIE DO LEGITYMACJI! Do 18 lipca 2024 r. do szkoły należy dostarczyć podpisane…

4 dni ago

Odbiór świadectw dojrzałości

Drodzy Maturzyści! We wtorek 9 lipca 2024 o godz. 11.30 w sali nr 2 będziecie…

2 tygodnie ago

Druga odsłona wystawy “Dyplomy 2024”

24 czerwca w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Raciborzu otwarto drugą z czterech wystaw…

3 tygodnie ago

Uroczyste zakończenie roku szkolnego

21.06.2024 r. nadszedł czas, aby zakończyć rok szkolny oraz podsumować sukcesy naukowe uczniów nagrodzone świadectwem…

4 tygodnie ago

Refleksje po ogólnopolskim Konkursie Logicznym

13 czerwca 2024 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim im. Jana Pawła II w Lublinie miał…