W dniach 19-24 maja 2024 r. miała miejsce druga z mobilności nauczycieli w ramach projektu “Europejskie doświadczenia nauczycieli ZSO nr 1 w Raciborzu na rzecz podniesienia jakości pracy szkoły w zakresie edukacji językowej i włączającej”. Mobilność zrealizowano ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Społeczne dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027, projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”.
Tym razem do sycylijskiej Mesyny, na zaproszenie Dyrekcji Liceo Statale Archimede, udały się dwie nauczycielki naszej szkoły: pani Katarzyna Hlubek – nauczycielka matematyki oraz pani Małgorzata Sokołowska – nauczycielka języków romańskich.
Wizyta studyjna była okazją nie tylko do zobaczenia z bliska jak funkcjonuje system edukacji we Włoszech na poziomie szkoły średniej, jakie są jego mocne strony, a z jakimi problemami musi się mierzyć, ale także szansą na pokazanie naszej szkoły, jej osiągnięć oraz samej Polski w tym zakątku świata. W czasie pobytu uczestniczki projektu mogły obserwować różne zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, a w szczególności językowe, przygotowujące do certyfikatów oraz dowiedzieć się w jaki sposób do klas językowych są pozyskiwani native speakerzy. Języki obce są atutem włoskiej szkoły, dlatego ich znajomość tamtejsi nauczyciele przedmiotów ścisłych i przyrodniczych wykorzystali do rozwoju ścieżki edukacyjnej w zakresie STEM i CLIL. Każdy dzień job shadowing, za sprawą świetnie działającego zespołu nauczycieli skupionych wokół pani Smeraldy Cappello, obfitował w spotkania, konsultacje oraz wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami z Polski i Włoch w zakresie pracy z młodzieżą, w tym z uczniami wymagającymi (re)integracji lub szczególnego wsparcia w nauce, rozwoju ścieżki kariery pedagogów i potencjalnej współpracy w zakresie projektów młodzieżowych.
Pobyt na Sycylii był także doskonałą okazją do bliższego poznania kultury Włoch i samej wyspy, o tej porze roku jeszcze zatopionej w bujnej zieleni. Sprzyjał degustacji lokalnych specjałów jak cannoli alla ricotta e pistacchio, granita, brioche z lodami, arancini czy braciole, odkrywaniu dziedzictwa antycznych Rzymian i Greków, a także umożliwił wizyty w miejscach szczególnych, o których wcześniej słyszano jedynie na lekcjach geografii. Pierwsze z tych miejsc to Cieśnina Mesyńska – wąski przesmyk dzielący Kalabrię na czubku włoskiego buta od Sycylii. Drugie to Etna, największy wulkan w Europie. Dzień spędzony wśród kraterów i zastygłej lawy na długo pozostanie w pamięci uczestniczek projektu.
Wizyty studyjne w szkołach w Portugalii i Włoch rozpoczęły ciąg wyjazdów szkoleniowych nauczycieli naszej szkoły. Już wkrótce, w trakcie wakacji letnich, kolejni uczestnicy projektu wyjadą do Włoch, Irlandii i Portugalii, aby wziąć udział w kursach doskonalących z zakresu edukacji włączającej, teatralnej, językowej i TIK.
Małgorzata Sokołowska
Katarzyna Hlubek