Erasmus+, czyli do Marsylii i z powrotem

22.05.2022 – niedziela/dimanche

Naszą erasmusową przygodę rozpoczęliśmy wczesnym niedzielnym porankiem. O godzinie 6.00 wyjechaliśmy z Raciborza, kierując się w stronę lotniska w Krakowie. Po udanej odprawie i solidnej kontroli, weszliśmy na pokład samolotu, który zmierzał do Frankfurtu. Sześcioro uczniów leciało samolotem po raz pierwszy, więc emocji nie brakowało. Podróż minęła szybko, ale niestety na drugim lotnisku, zaczęły się komplikacje. Nasz lot został opóźniony o godzinę z powodu złych warunków pogodowych. Gdy wreszcie szczęśliwie dotarliśmy do upragnionego celu podróży, serdecznie powitali nas nasi korespondenci z Lycee Regional Nelson Mandela.

Następnie każdy z nas udał się do domu, aby poznać francuskie rodziny. Porozumiewaliśmy się głównie w języku angielskim, ale również francuskim, bo niektórzy członkowie rodziny nie znali angielskiego.

23.05.2022 – poniedziałek/lundi

Pierwszy dzień we Francji zapoczątkowało uroczyste powitanie wszystkich uczestników projektu w nowoczesnej, kolorowej i dużej szkole. Każdy kraj przygotował krótką prezentację o sobie, o wyobrażeniach o Marsylii lub piosenkę o projekcie, jak to zrobili uczniowie ZSO nr 1. Zostaliśmy oprowadzeni po szkole przez francuskich uczniów, a następnie każdy z nas, według przydzielonych grup, udał się na “activites” związane z tematyką projektu, czyli “empower student’s wellbeing”, takie jak “wprowadzenie do medytacji” oraz “myślenie grupowe”. Zajęcia były bardzo rozwijające, poszerzyły nasze horyzonty i zmuszały nas do wychodzenia poza strefę komfortu.

24.05.2022 – wtorek/mardi

Na wtorek przewidziano wiele aktywności. Uczniów podzielono na grupy uczestniczące w zajęciach teatralnych, artystycznych oraz wprowadzających do praktykowania jogi. Dodatkowo, jedna z grup miała za zadanie przygotować film. Wszystkie międzynarodowe grupy pracowały pod czujnym okiem francuskich nauczycieli lub profesjonalistów (zajęcia teatralne prowadziła młoda aktorka). Zajęcia zostały zwieńczone podsumowaniem dnia, w czasie którego przedstawiono przygotowane przez uczniów skecze oraz film nakręcony w szkole.

25.05.2022 – środa/mercredi

Środę zaczęliśmy od zbiórki pod szkołą. Niektórzy przyjechali ze swoimi korespondentami tramwajem, inni metrem lub przyszli pieszo. Około godziny 9.00 przyjechaliśmy autokarem w okolice Massif de l’Etoile. Nasza wędrówka po górach była skąpana w słońcu z dużą dawką towarzyszących temu pięknych widoków. Gdy dotarliśmy do celu podróży, jakim był szczyt zdobytej przez nas góry, wykorzystaliśmy zasłużoną przerwę aby zjeść lunch. Po odpoczynku rozdzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna wyruszyła na drugi szczyt, by podziwiać panoramę miasta. Był to też moment na zdjęcia z flagami Francji, Turcji, Rumunii i Polski oraz odśpiewanie piosenek czy hymnów w ojczystych językach. Druga grupa natomiast udała się w drogę powrotną, po drodze gubiąc się na szlaku i niefortunnie trafiając na farmę z końmi;). Wieczorem uczciliśmy projekt szkolną imprezą, na której mieliśmy okazję zobaczyć popisowy koncert jed Mathieu Rhoufari oraz jego zespołu.

26.05.2022 – czwartek/jeudi

Ostatni dzień przed powrotem również wypełniony był atrakcjami. Około godziny 10.00 wypłynęliśmy w czterogodzinny wzdłuż wybrzeża Parku Narodowego Calanques. Z powodu dużych fal, była to bardzo emocjonująca przygoda. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po MUCEM (Museum of Civilizations of Europe and the Mediterranean), gdzie przewodniczka opowiedziała nam o fenomenie architektonicznym, jakim jest budynek muzeum.

27.05.2022 – piątek/vendredi

Piątek był ostatnim dniem naszej mobilności, a zatem dniem, w którym przyszło nam pożegnać się z Marsylią. Około godziny 9.00 przyjechaliśmy autobusem na lotnisko, a po powtórzeniu wszystkich procedur związanych z odprawą oczekiwaliśmy samolotu do Frankfurtu. Po przylocie wykorzystaliśmy czas wolny według własnego uznania. Tym razem nie czekały na nas dodatkowe nieprzyjemności związane z drugim lotem, wszystko odbyło się punktualnie i zgodnie z planem. Gdy dotarliśmy do Polski, za którą wszyscy się stęskniliśmy, przywitał nas deszcz. Odebraliśmy bagaże i wsiedliśmy do autobusu, który zawiózł nas bezpiecznie do Raciborza.

Cały projekt oraz wyjazd były niesamowicie bogate w nowe doświadczenia i spotkania z ludźmi z różnych kultur. Wszystkich uczniów serdecznie zachęcamy do brania udziału w projektach Erasmusa, a cała grupa biorąca udział w mobilności do Marsylii uroczyście deklaruje, że jeszcze kiedyś wróci do Francji:)