Prace uczniów Liceum Plastycznego na wystawie w Kuźni Raciborskiej

W kwietniu 2017 r. zapraszamy do oglądania wyjątkowej wystawy prac uczniów Liceum Plastycznego w Raciborzu, wchodzącego w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 przy ul. Kasprowicza. Przeglądową wystawę prac można zobaczyć w Miejskim Ośrodku Kultury, Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej do 24 kwietnia 2017 roku.

Wystawa prezentuje prace z trzech pracowni działających w szkole: rysunku i malarstwa, technik graficznych oraz fotografii. Prace z pracowni rysunku i malarstwa, prowadzonej przez mgr Martynę Rejner, obejmują rysunki oraz obrazy malowane techniką akrylową w formacie A0 i B1. Wykonane zostały przez uczniów klas 1-4 i stanowią przegląd tematów, które realizowane były w roku szkolnym 2016/17.

Prace z grafiki, który to przedmiot w Liceum Plastycznym prowadzi mgr Michał Sitek, również prezentują tematy podejmowane podczas lekcji, wśród których można wymienić martwą naturę, temat dowolny – opierający się o wizję autora pracy, rysowanie ze zdjęcia, polegające na odtwarzaniu rzeczywistości poprzez zrobione zdjęcie, a także temat „śladami wielkich mistrzów”. Prace graficzne wykonywane były w technice druku wklęsłego: suchorytu i mezzotinty połączonej z efektami taśmy klejącej.

Obrazy newsów: wystawa_kuznia_2.jpg

Z kolei prezentowany na wystawie zestaw wielkoformatowych fotografii portretowych ilustruje efekty ćwiczeń warsztatowych, inspirowanych twórczością wybranych mistrzów malarstwa. Uczennice raciborskiego Liceum Plastycznego pod kierunkiem dr Gabrieli Habrom-Rokosz w ramach przedmiotu: podstawy fotografii i filmu oraz specjalności: fotografia artystyczna, podjęły próbę ujęcia w kadrze siebie nawzajem. Stojąc naprzeciw po dwóch stronach obiektywu, należało podjąć niezwykle trudne wyzwanie, tj. odegrać rolę fotografika lub modela. Niezwykle pomocna w tym zadaniu okazała sińę wiedza z historii sztuki. Realizując autorskie projekty fotograficzne, należało zwrócić szczególną uwagę na kompozycję oraz główny środek wyrazu artystycznego, jakim jest światło. Charakter i barwa światła były priorytetowym czynnikiem, determinującym wybór dzieł malarskich, jako źródła analizy i kreacji twórczej. Przykładowo arcydzieło Dziewczyna z perłą pędzla holenderskiego mistrza Johannes’a Vermeer’a van Delft, stało się inspiracją do pracy fotograficznej autorstwa Anny Kłos. Natomiast twórczość hiszpańskiego malarza-portrecisty doby baroku Diega Velázquez’a i jego obraz zatytułowany: Sibyl with Tabula Rasa, to wybór Carolin Mandrysz. Julia Urbańczyk postanowiła wykonać pastisz obrazu Flora, czołowego przedstawiciela szkoły weneckiej włoskiego malarstwa renesansowego – Tycjana. Katarzynę Słowiak zainteresował podobny klimat, stąd wyniosła poza modelki oraz wyjątkowe światło, podkreślające jej urodę. Oliwia Szymkiewicz postanowiła zmierzyć się z twórczością “starych mistrzów”, ukazując mistrzowski warsztat, ale również podjęła próbę ukazania współczesnej estetyki, nawiązując do fotografii japońskiej. Paulina Soika proponuje realistyczny portret dziewczyny w wianku, stosując wyjątkowo subtelną paletę barw złamanych. W twórczości Doroty Maciaszek pojawia się romantyczny motyw Anioła, jak również symboliczne przedstawienie dziewczyny z lustrem. Magdalena Jaskot z kolei preferuje fotografię klasyczną, czarno-białą o minimalistycznym wyrazie.

Obrazy newsów: wystawa_kuznia_1.jpg

Realizowane projekty fotograficzne – z jednej strony sprzyjają indywidualizacji procesu kształcenia, z drugiej zaś pozwalają na rozwijanie umiejętności pracy w zespołach, co jest niezwykle ważne w pracy zawodowej. Tego rodzaju program nauczania, preferujący warsztatowe formy kształcenia, łączący wiedzę teoretyczną – w tym konkretnym przypadku z historii sztuki – z praktycznymi ćwiczeniami w studio lub ciemni fotograficznej oraz plenerze, wydaje się najbardziej trafnym i efektywnym. 

Wybierz kategorię

%d bloggers like this: